Kezdőlap SZÍNHÁZ Szimfóniák Cser Ádám-módra

Szimfóniák Cser Ádám-módra

314

Egyre fokozódik a feszültség a Maestro Solti Nemzetközi Karmesterversenyen! Szűkül a mezőny, de jó hír, hogy a december 2-ai, szombati középdöntőt követően újabb magyar versenyzőnek drukkolhatunk. Cser Ádámmal, a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatójával, a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmesterével beszélgettünk.

Ön szerint mi történne, ha egy profi zenekar dirigens nélkül kezdene el egy szimfóniát?

Mindenféle irányítás nélkül el sem indulna a zene. A játék stílusához, arányaihoz, erejéhez, milyenségéhez kellenek a karmester döntései. A dirigens ízlésén és lelkületén múlik, hogy miként szólal meg a melódia.

Milyen elvárásai vannak a karmesterversennyel kapcsolatban? Hogyan látja: mit hozhat egy ilyen megméretés?

Csak a dobogó jelent igazi sikert. Az nemzetközi szinten pozícionálja az embert, minőségi fellépési lehetőségeket teremt.

Az első fővárosi szűrőt követően 15-en jutottak el Pécsre a középdöntőbe. Miként dől el az, hogy ki milyen szintű dirigens?

Leginkább azzal mérhető, hogy a zenekar miként reagál a tevékenységére. Mert azt a legnehezebb elérni, hogy a zeneművészek úgy játsszanak, ahogyan ő vezényel. Lényeges, továbbá, hogy a zsűri ízléséhez, elvárásaihoz menyire passzol egy-egy versenyző zenei mentalitása.

Milyennek látja az életét öt év múlva?

Szeretném, ha a színházi munka mellett minél több és jobb szimfonikus zenekari feladatom lenne. Egyébként valami már elkezdődött: két hét múlva Equadorba utazom a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, az Operaházban is lesz előadásom és idén több bérletes hangversenyen fogok vezényelni az országban.

 

Feltételezem, a pécsi Kodály Központ – ahol a verseny zajlik – megdobogtatja a szívét, hiszen édesapja Cser Miklós, aki másfél évtizeden át volt a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója…

Sok szállal kötődöm Pécshez, nem csak édesapám révén, hiszen bátyám, az operaénekes Cser Krisztián is többször szerepelt már Pécsett, a Pécsi Nemzeti Színházban. Sőt a nagymamám, Cser Tímea opera-énekesnő is számtalan alkalommal fellépett a városban, jómagam pedig jártam itt fesztiválokon a Victoria Kamarakórussal, és édesapámat helyettesítettem ifjúsági koncerteken.

 

Mi kapcsol ki egy karmestert?

Engem a főzés, amely nagyon hasonlít a vezényléshez, hiszen az arányokon, a megfelelő pillanaton van a hangsúly, az egyéni ízlésen, a stílusérzéken.

 

Mi az eddigi legjobb „étel-szimfóniája”?

Mozart Requiemjét vezényeltem Szegeden, és a zenekart, valamint a teljes stábot megvendégeltem utána – közmegelégedésre – egy magam készítette marhapörköltre.

 

Cser Ádám 1979-ben született Bagdadban. Bátyja, Krisztián operaénekes, húga, Kinga a filmes szakmában dolgozik. Budapesten és Bécsben tanult vezényelni, emellett zongorán játszik. A karmester 2008-tól a zalaegerszegi színházban, 2010-től a szolnoki teátrumban vezényelt, 2003-tól karnagya a Victoria Kamarakórusnak. Cser Ádám 2012-től a Miskolci Nemzeti Színház zeneigazgatója, emellett a Szolnoki Szimfonikus Zenekar karmestere. Dolgozott a Bárka Színházban és a Vígszínházban is karmesterként, és operavizsgákat dirigált a Zeneakadémián. Felesége Herczenik Anna operaénekes, kisfiuk, Ármin 15 hónapos.
 

Forrás: Filharmónia Magyarország

www.kultura.hu