Színház és divat Csehov nyomán

495

Zoób Kati divattervező és Szikora János rendező már több mint tíz éve dolgoznak együtt

és eddig összesen öt darabot készítettek el közösen, utoljára Csehov Három nővérét dolgozták fel. A New York Művész Páholyban március 20-án megrendezett beszélgetésen mind az öt darabból levetítettek jeleneteket, végül pedig élőben is felvonult Csehov három nővére.

A New York Művész Páholy minden hónapban szervez irodalmi estet – a februári eseményről itt olvashatják beszámolónkat. Nem a szó szoros értelemében vett irodalomra kell ezalatt gondolni, nem csak írók, költők látogatnak el a már 120 éves kávéházba, és nem csak irodalmi alkotásokat elemeznek a jelenlévők. Sokkal színesebb előadások hallhatók itt, hiszen minden irodalommal kapcsolatos témát, amely felmerül, több szegmensből vizsgálnak meg, mint például a pszichológia vagy jelen esetben a divat szemszögéből. A március 20-án megrendezett eseményen irodalom helyett kivételesen a színház került terítékre, annak is egy igen különleges szegmense: Zoób Kati divattervező és Szikora János rendező különleges világa, amelybe némi betekintést adtak a New York Művész Páholy a Három nővér – színház, irodalom & divat Csehov nyomán című esten.

Zoób Katit senkinek sem kell bemutatni, hiszen mindenki ismeri a magyar divattervező egyedi stílusát, kiváló ruháit. Azt azonban már kevesen tudják, hogy ezek a fantasztikus ruhák a színházban is megjelennek és teret kaptak. Szikora János rendező és Zoób Kati 2006-ban kezdték meg a közös munkát. Proust Az eltűnt idő nyomában című regényét dolgozták fel közösen a Szolnoki Szigligeti Színház számára. Szikora János az este folyamán elmondta: amikor először hallott arról, hogy egy külföldi színház feldolgozta Proust említett művét, azt gondolta: ez biztos csak valami félreértés, hiszen ezt a regényt nem lehet színpadra vinni. Amikor azonban szembesült vele: Harold Pinter és Diane Trevis mégiscsak megpróbálkozott ezzel – nem is akárhogyan –, már másként állt a kérdéshez. „Nem lehetett véletlen a kettőnk találkozása Katival. Amint elolvastam, hogy színre viszik Proustot, azonnal Kati neve ugrott be, holott nem jelmeztervező és korábban sosem dolgoztunk együtt” – mesélte Szikora János a közös munka kezdeti időszakát.

Majd Zoób Kati kiemelte: számára az öltözködés is egy nyelv, amellyel képes történeteket megalkotni. Egy anyag tapintásában, súlyában és fényében pedig benne van az adott karakter minden jellemvonása.

17359099_1089880737783587_2985008035268291769_o

A beszélgetés során levetítettek az öt közös darabból egy-egy részletét. Így a nézők betekintést kaptak abba, hogyan látja Zoób Kati az anyagok által az említett Proust művet, Esterházy Péter Rubens és nemeuklidészi asszonyok című darabját, amelyet 2008-ba vittek színre a Pesti Színházban, Strauss Az árnyék nélküli asszony című operáját vagy Robert Musil A rajongók című művét. Minden darab esetében tartottak egy rövid ismertetést is, Zoób Kati pedig minden egyes alkalommal kiemelte, mely anyagokkal dolgozott és ezekkel miként ragadta meg a karakter jellegzetességeit. Az Esterházy-darab esetében a taft volt a fő alapanyag, amelyből dolgoztak, hiszen ez mutatja meg azt a szoborszerű mozgást, amely jellemzi Rubens meztelen műveit. Az árnyék nélküli asszony esetében a legfőbb gondot az árnyék megjelenítése okozta. Zoób Kati végül azzal a módszerrel oldotta meg a kérdést, hogy a test vonala mentén kettéválasztotta az anyagot, amely leeresztve árnyékként funkcionált. A Musil-feldolgozás során már a plakátot is közösen készítették el Szikora Jánossal.

Az este csúcspontja a 2016 decemberében bemutatott Három nővér című mű adaptációja volt, amely a 3N, avagy Csehov: Három nővér címet kapta – az N a halmazelméletben a természetes számok halmazát jelenti, a darab estében a halmaz azon karakterek összeségét foglalja magában, amelyeket egy-egy személy megszemélyesített az élete során. Ugyanis a három nővért Szikora János darabjában több színész alakítja – tehát összesen hatan vannak – ezzel és a ruhákkal is a karakterek jellemfejlődését kívánta érzékeltetni a rendező és Zoób Kati divattervező.

17389080_1089881967783464_6391276231163122384_o

A New York Művész Páholy színpadán személyesen megjelentek a nővérek: a fiatal Mását alakító Szász Júlia, aki csellózik – az eredeti Csehov szerint zongorázik. Szász Juli fekete ruháját háló díszíti, a szín és a ruha kialakítása is azt hangsúlyozza: a fiatal Mása nem dicsekszik a szépségével. Zoób Kati elmondta: a fekete ruha teljesen eltakarja Mása alakját, de ahogy mozog benne, a hálós részek megmutatják az teste vonalait. Mása után megjelent a színpadon a fiatal Irinát alakító Kovács Panka, akinek tiszta fodor és csipke a fehér színű ruhája, mely a fiatal, életvidám természetére utal. Végül Törőcsik Franciskát is láthattuk, aki az idősebb, komolyabb, a szerelemben már csalódott Irinát alakítja, az ő ruháját így – bár szintén fehér – már kevesebb csipke és fodor díszíti és jóval merevebb, már szinte papírszerű anyagból készült. Minden ruhát katonai motívumok díszítettek, Szász Juli ruháján még töltényhüvelyek is voltak, hiszen a műben a három lány édesapja katona.

Szikora János arra a kérdést, hogy miért ezt az öt darabot dolgoztak fel, a fátum példájával válaszolt: „a fátum hozzátartozik a színházhoz, és van abban valami fátumszerű, miként jön létre egy jó darab” – mondta. Majd Zoób Kati elmondta: számára a színház olyan tenger, amelyben aranyhalként úszkálhat, olyan alkotói szabadságot ad neki, amely hatalmas örömforrás is egyben, és ezt az örömforrást kívánja visszaadni a közönségnek ruháival.

Fischer Viktória

Fotó: New York Művész Páholy facebook-oldala

www.kultura.hu

Tisztelt olvasók!

Legyenek olyan kedvesek és támogassák "lájkukkal" a Cultissimo facebook oldalát, a következő címen: https://www.facebook.com/Cultissimomagazin - Minden "lájk számít, segíti a magazin működését!

Köszönettel és barátsággal!

www.cultissimo.hu