Még lehet csatlakozni a közösségi oldalakon a #ColorOurCollection (Színezd ki a kollekciónkat) kampányhoz.
A február 6. és 10. között zajló virtuális fesztiválon könyvtárak, archívumok és egyéb kulturális intézmények teszik mindenki számára elérhetővé műalkotásokból összeállított kifestőiket.
Az esemény keretében több száz fekete-fehér képet tölthetnek le azok, akik szívesen ragadnának színesceruzát, hogy híres képeket fessenek ki. A nem mindennapi ötlet a New Yorki Orvostudományi Akadémia Könyvtára és a Biodiverzitás Örökség Könyvtár Twitter-üzeneteiből fejlődött népszerű mozgalommá. A kampány futótűzként terjedt szerte a világban, lehetővé téve, hogy 210 intézmény kifestőit színezhessék az érdeklődők.
Egyes archívumok és könyvtárak napi egy képpel járultak hozzá a fesztiválhoz, mások, például a Smithsonian és a Bodlein könyvtárak teljes kifestőket tettek elérhetővé weboldalukon PDF-formátumban. A színezők között mindenki megtalálhatja a hozzá illő műalkotást, hiszen a választékban fellelhető például Beatrix Potter Nyúl Pétere, de középkori krónikák bonyolult illusztrációi is.
„A fesztivál érdekes egyvelege a régi és az új kommunikációs eszközöknek egészen új interaktív utat kínálva a művek megismerésére. A könyvtárak és a múzeumok így nem csupán reklámozni tudják kollekciójukat, de világszerte meg is szerettethetik azokat közönségükkel” – írja a Fine Books Magazine.
A Publishers Weekly cikke szerint a felnőttszínezők két éve robbantak be igazán a köztudatba és azóta világszerte egyre többen rajonganak a stresszoldó elfoglaltságért. Az Amazon lista legjobbjai közé gyakran kerülnek felnőttszínezők, és egyre több kiadó emeli kínálatába a kifestőket.
Az Openculture.com azonban felhívja a figyelmet arra, hogy az elsősorban nem gyerekeket célzó színező nem teljesen új műfaj. Az 1960-as években a könyvesboltokat elárasztották a felnőtteknek szóló kifestők. Van azonban egy lényeges különbség a mai és az ezredforduló előtti verziók között. A ’60-as évek könyvei ugyanis az amerikai társadalmat kifigurázó, szatirikus és felkavaró tartalmuk miatt voltak felnőtteknek címezve. Az elsők között került a boltokba a The Executive Coloring Book (Az ügyvezető kifestőkönyv). Az egyik képen, ahol sok egyforma öltönyös-nyakkendős férfit látunk vonatra szállni, az alábbi feliratot olvashatjuk: „EZ A VONATOM. Ez visz el az irodába mindennap. A vonaton sok érdekes emberrel találkozhatsz. Színezd őket mind szürkére.” A szövegekből is jól látszik, hogy az eladott könyvek többsége valójában sosem lett igazán kiszínezve.
Bár akadnak olyan kritikusok, akik a társadalom elbutulásának újabb bizonyítékát vizionálják a felnőttkifestők előretörésében, a színezés valójában fejleszti a koncentrációs készségünket azzal, hogy igyekszünk végig a vonalon belül maradni. Ráadásul az izgalmas formák és ábrák kifestése megnyugtat, és elősegíti a kreatív önkifejezést.
A pszichológusok úgy vélik, színezés által elérhetjük az úgynevezett flow-élményt is. Az elmélet szerint a flow a boldogság egyik lehetséges útja, melyre lépve megtalálhatjuk azt a tevékenységet, amelyben sikeresek és boldogok lehetünk.
A műfaj szerelmesei általában azt hangsúlyozzák, hogy boldoggá teszi őket a színekkel való játék, és szeretik, hogy a festéshez nincs szükségük rajztudásra, hiszen a vonalak előre meg vannak rajzolva. A gyerekverziókkal ellentétben, ahol általában mesehősök köszönnek vissza ránk a papírról, a felnőttszínező sokkal nagyobb hangsúlyt fektet a részletekre és a mintákra.
Aki szívesen részt venne a #ColorOurCollections kampányban, az válasszon a feltöltött képek közül, majd ossza meg művét online a #ColorOurCollections hashtaget használva.
Jámbor-Miniska Zsejke – www.kultura.hu