A Budapest Art Factory új, július 7-től látogatható kiállítása keretében Vladimir Potapov orosz képzőművész munkáival ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
Potapov új sorozata Magyarország kultúrájának történelmére tekint vissza, amelyben a múltbéli magyar popzenei szcéna ismert alakjait vonultatja fel.
A kultúra a politikai manipuláció arénájaként jelentős szerephez jutott a hidegháború idején. A kulturális dolgozók, különösen a pop zeneipar képviselői, az ideológiai propaganda eszközévé váltak. Zenéiket rádión közvetítették, amelyek a jobb élet reményével kecsegtették hallgatóikat. Larisa Mondrus szovjet szopránénekesnő 1969-ben ellenszegült a Kulturális Minisztérium által meghatározott, ideológiai töltésű társadalmi témák népszerűsítésének, majd 1973-ban kényszerből Németországba költözött.
A vezető politikai párt vasmarka az irodalom területén is érzékelhető volt. A Zsivágó doktor című regény, amely Borisz Paszternák tollából keletkezett, a CIA anyagi támogatásának köszönhetően jelent meg a hadipropaganda részeként. A mű megalkotásáért Paszternák irodalmi Nobel-díjban részesült, amelyért később a szovjet kormány üldöztetésének és zaklatásának volt kitéve. A leghíresebb magyar kém, Belovai István kifejtette, hogy a KGB-nél tett szolgálata alatt a magyar popzenei életből pár művész aktívan együttműködött mind a CIA-val, mind a KGB-vel. A művészeti színtér szereplői gyakran kerültek nehéz válaszút elé: kivel működjek együtt? Egy kérdés, amely közvetlen hatással bírt jövőbeli karrierjükre és biztonságukra.
Vladimir Potapov kiállításának kulcskérdése: a bemutatott művészek közül ki dolgozott a CIA-val és ki a KGB-vel? A tárlat 10 munkát vonultat fel, amelyek a magyar pop vinil lemezek vizuális elrendezését és dekorációját veszik alapul. Potapov festékrétegeket kapar le, hogy az egykor ikonikus magyar énekesek és zenekarok alakjait felfedje a palimpszesztből. Szavaival élve: „Amikor lekaparod a festéket, olyan, mintha múltbéli időutazáson vennél részt – a mély festéklemezek kialakulásának helyszínére vezet, amelyek a felszín egységébe épülnek be. Számomra ez az alámerülési folyamat a kollektív memóriánkban van.”
Vladimir Potapov tanulmányait a Moszkvai Kortárs Művészeti Intézményben és az Art Studio Machov B.I. Volzhsky-n végezte. A festészet médiumában folyamatosan alternatív megoldásokkal kísérletezik, különböző művészeti eljárások bevonásával. Kurátorként Potapov a festészet helyzetét vizsgálja az orosz kortárs képzőművészet kontextusában – a From the Contrary és Checkpoint című kiállítások erről tesznek tanúbizonyságot. Számos díjat nyert alkotói és kurátori munkájáért, széles körben állították ki munkáit Oroszországban. Műveit Ázsiában, Amerikában és Európában is bemutatták. Művészetét a moszkvai Triumph Galéria képviseli.
A Budapest Art Factory Vladimir Potapov műveit felvonultató kiállítása 2016. július 27-ig, előzetes időpont-egyeztetéssel tekinthető meg.