Hogyan küzd meg egy család egy gyilkosság nyomasztó emlékével? – erről szól a Komfortos mennyország, de merőben szokatlan szemszögből, a túlvilágról elmesélve. Alice Sebold bestselleréből az Oscar®-díjas Peter Jackson (A gyűrűk ura-trilógia) rendezett megrázó és elgondolkodtató filmet.
A történet hősnője a 14 éves Susie Salmon, akit 1973 decemberében meggyilkolnak, amint hazafelé tart az iskolából. Halála után is törődik e világon élő családjával, miközben gyilkosa nem nyeri el méltó büntetését. A csodálatos és titokzatos túlvilágon rekedt Susie rájön, választás előtt áll: el kell döntenie, a bosszú a fontosabb, vagy inkább az, hogy családja feldolgozza a tragédiát, és életük visszatérjen a rendes kerékvágásba. A kegyetlen gyilkosság izgalmas és látványos utazást eredményez az emlékek, a szeretet és a remény szövedékein át – egészen a megdöbbentő és felkavaró végkifejletig.
A film sztárjai az Oscarra® jelölt Mark Wahlberg, az Oscar®-díjas Susan Sarandon és Rachel Weisz, Stanley Tucci és Michael Imperioli, illetve Susie Salmon szerepében a szintén Oscarra® jelölt Saoirse Ronan.
A mennyország felfedezése: a történet
Hét éve megjelent egy regény, amely szinte azonnal klasszikussá vált, s a kritikusok világszerte ugyanúgy magasztalták, mint az olvasók. Alice Sebold második regénye, a Komfortos mennyország első látásra megrázó történet egy kislány eltűnéséről és meggyilkolásáról. Ám a regény valójában roppant eredeti és személyes beszámoló a túlvilágról, a halálról, amely megmagyarázhatatlan módon fénnyel, szépséggel és reménnyel tölthet el bennünket.
A regény főhőse az elragadóan őszinte, vicces és bátor Susie Salmon, aki korai halála után titokzatos személyes mennyországából szemléli az élőket. Bármit megtehet, amit csak megkíván vagy elképzel, egy dolgot kivéve: nem térhet vissza szeretteihez. Susie elsősorban a családját figyeli odaátról, amint megpróbálnak megbirkózni a hatalmas veszteséggel. Szerettei egyre dühösebbek és frusztráltabbak, amiért a rendőrség képtelen megoldani a bűnügyet, ezért Susie megpróbálja rávezetni apját, hogy ki a gyilkos. Átérezvén a hátrahagyottak fájdalmát, Susie végül rájön, segítenie kell családjának abban, hogy feldolgozzák a veszteséget, és megtalálják lelki békéjüket.
A regényt „diadalnak” minősítette a Time Magazine, és „megdöbbentő teljesítménynek” nevezte a The New Yorker – a Komfortos mennyország az évtized egyik legtöbbet olvasott irodalmi művévé vált.
A regény sok millió rajongója között ott volt napjaink egyik legtehetségesebb filmrendezője, Peter Jackson is. „Alice Sebold regénye azon ritka könyvek közé tartozik, amelyeknél az ember nem tudja, mit olvas majd a következő oldalon. Kemény, izgalmas, mélyen megrázó mű, a jóisten is filmvászonra teremtette” – mondja a rendező.
Jacksonról köztudott, hogy filmjeiben varázslatos világokat teremt. Legismertebb munkája A gyűrűk ura-trilógia, amelynek forgatókönyvírója, rendezője és producere volt. A három film összesen csaknem 3 milliárd dolláros bevételre tett szert, 30 Oscar®-ra jelölték, 17-et meg is kapott, köztük a legjobb filmnek járót (A király visszatér /The Lord of the Rings: The Return of the King/). Jackson maga két aranyszobrocskát helyezhetett kandallópárkányára A király visszatér forgatókönyvírójaként és rendezőjeként. 2005-ben a King Kong modern változatát készítette el, amely több mint félmilliárd dollárt hozott a konyhára, és 3 Oscar®-t nyert. Jackson első igazán híres munkája a megtörtént eseményeket feldolgozó Mennyei teremtmények (Heavenly Creatures) volt, amelyet forgatókönyvíróként és rendezőként is jegyez.
Jackson a középső gyűrű-film, A két torony utómunkálatai alatt olvasta a Komfortos mennyországot. Régi, kipróbált munkatársai, Fran Walsh (civilben a rendező felesége és gyermekeinek anyja) és Philippa Boyens ajánlották figyelmébe, akik nagy rajongói a könyvnek.
„Olyan sokan áradoztak erről a regényről, hogy muszáj volt elolvasnom – meséli Jackson. – Kíváncsi voltam, mitől indultak be annyira. És tényleg: elképesztően erőteljes és gondolatébresztő a történet. A felszínen ez a regény minden szülő rémálma – meghal egy gyerek. Ám a történet valójában a szeretet gyógyító erejéről szól, és ezért imádják olyan sokan.”
Jackson érdeklődését tehát sikerült felkelteni, de a továbblépéshez kellettek a könyv jogai és Sebold áldása is. A regény már foglalt volt, készült is belőle egy befejezetlen forgatókönyv, mert Aimée Peyronnet (Wild Child Films) és James Wilson (Film4) jó érzékkel lecsaptak rá. Jackson, Walsh és Boyens végül bekopogtatott a Film4-hoz, és az együttműködés létrejött. „Azonnal megtaláltuk a közös hangot Alice-szel – emlékszik vissza Boyens. – Vicces, nagylelkű és brutálisan őszinte ember, ráadásul fekete humorral van megáldva. Nagyon boldogok voltunk, amikor azt mondta, belevághatunk, mert úgy érzi, nálunk jó kezekben van a regénye.”
Jackson cége, a Wingnut és a Film4 szerződést kötött, és Ken Kamins ügyvezető piacra vitte a Peter, Fran és Philippa által írt forgatókönyvet, amelyet végül a DreamWorks vett meg. Ekkor csatlakozott executive producerként Steven Spielberg a projekthez, aki megjelenése óta nagy rajongója volt a könyvnek. „Steven nagyon meg akarta csinálni ezt a filmet – mondja Jackson. – Tökéletesen passzoltak az elképzeléseink, és rengeteg ötlete volt, hogyan fejlesszük tovább a forgatókönyvet. Később is mindig segített, ha jó tanácsra volt szükségünk.”
Jackson, Walsh és Boyens szokás szerint hármasban álltak neki a forgatókönyv részletes kidolgozásának. Csakhogy most szokatlan volt a feladat: korábban klasszikus irodalmi alakokat álmodtak vászonra, ezúttal viszont járatlan úton kellett elindulniuk. „Mind szeretjük a kirakósdit, és a Komfortos mennyország a legjobb mozaiknak bizonyult számunkra – mondja Jackson. – Hogyan alakítsuk át Alice tekervényes és költői regényét filmmé? Megszállottan rakosgattuk az egyes darabokat, amíg nem láttuk magunk előtt, hogyan fest majd a történet a mozivásznon.”
Boyens szerint Fran találta meg a kulcsot. „Mindig pontosan érzi, hogyan és miért kell egy történetet elmesélni, és tudja, miként vegyítsük a mágiát a kaotikus valósággal. Most is rájött, hogyan kapcsolódjanak egymáshoz az egyes filmes műfajok.”
„Rendkívül trükkös a történet, nem volt könnyű filmre vinni – folytatja Boyens. – Hihetetlenül rétegzett, kavarognak benne az érzelmek és nem lineáris, szóval beletelt egy kis időbe, amíg kidolgoztuk a cselekmény vonalvezetését. Ez a sztori komoran vicces, meglepő és brutális, és Peter mindezt meg akarta jeleníteni a vásznon.”
Az egyik legnagyobb kihívás az volt, hogyan ábrázolják azt a nem hétköznapi helyszínt, ahol a cselekmény jó része játszódik: a földöntúli dimenziót, amit Susie Köztes Tartománynak hív.
Jackson, Walsh és Boyens kiindulópontja az volt, hogy a Köztes Tartomány teljesen személyes, és tükrözi Susie világfelfogását. Különféle vallások lenyomatai és a mennyországról alkotott elképzelések jelennek meg ebben a szférában, megjelenítvén Susie gondolkodását és érzelmi életét. A legfontosabb az volt, hogy a Köztes Tartomány tökéletes álomvilágként működjön, amelyet földi események befolyásolnak, de a lehetőségek határa végtelen, mert Susie képzelete és vágyai irányítják.
„Olyan túlvilágot akartunk teremteni, amely megfoghatatlan, tűnékeny emlékfoszlányokból áll. Ezt a szférát minden lélek saját álmaként álmodja, és nem jelennek meg benne tételes vallások szimbólumai – magyarázza Jackson. – Minden titokzatos és megfoghatatlan. Azért hívják Köztes Tartománynak, mert Susie a „kék szemhatáron” ragadt – valahol félúton a földi lét és a mennyország között. Tehát a Köztes Tartomány nem maga a menny, hanem olyan hely, ahol Susie lelki és érzelmi menedéket talán, amíg készen nem áll arra, hogy folytathassa útját.”
Susie Köztes Tartománya a lélegzetelállító szépség és a borzasztó sötétség keveréke; vigasztal és elszomorít, megnyugtat és felzaklat, és minden szorosan kötődik a Földön zajló eseményekhez.
A forgatókönyvírók arra koncentráltak, hogy a bosszúvágytól fűtött Susie hogyan próbálja megoldani saját meggyilkolásának ügyét. Tudja, hogy a hátborzongatóan normális Mr. Harvey akár meg is úszhatja szörnyű tettét, de arra nincs módja, hogy családját vagy a rendőrséget közvetlenül a gyilkos nyomára vezesse.
„Ez a történet krimi is egyben – magyarázza Jackson. – Mr. Harvey pedig izgalmas karakter, mert ő a tökéletes átlagember. Nyírja a gyepet a háza előtt, cseveg a szomszédokkal, tudja, hogyan férkőzzön mások bizalmába, ezért Susie elkezd aggódni, hogy a végén nem nyeri el méltó büntetését.”
A film igazi feszültségét azonban egy sokkal felkavaróbb téma kibontása adja: az ember, ha nagyon akarja, képes megtalálni a boldogságot.
„Ezt a filmet egyfajta érzelmi thrillernek tekintem – folytatja a rendező. – Van egy gonosz ember, aki a gyilkolásban leli örömét, és adott egy család, akiket elképesztő veszteség ér, és romjaiból kell újjáépíteniük az életüket.”
Boyens szerint a cselekmény kibontakozása után a közönség egyre erősebben reménykedik abban, hogy Susie és családja kitalál a félelem és a harag sötét rengetegéből, és ez tovább növeli a feszültséget. „Alice egyik nagy bravúrja, hogy az olvasó drukkol Susie-nak, hogy kiszabadulhasson a köztes állapotból – magyarázza. – És a Salmon családnak is szorítunk, hogy maguk mögött hagyhassák ezt az egész borzalmat, de úgy, hogy a szeretet nem vész ki belőlük.”
Susie végül rájön, hogy szembe kell néznie tulajdon halálával, ha túl akar lépni rajta. A történet végén megszabadul a bosszúvágytól, a haragtól és a gyűlölettől. Elengedi földi életét, és képes lesz arra, hogy „önmaga nélkül lássa a világot”. Felnő, anélkül, hogy megöregedne.
„A történet Susie meggyilkolásával és rengeteg fájdalommal kezdődik – foglalja össze Jackson. – De Salmonéknak van erejük ahhoz, hogy túltegyék magukat a borzalmakon. Összeszedik magukat, mindent újrakezdenek, Susie emléke pedig szívükben él tovább, ami gyönyörű befejezése a történetnek.”
A Salmon család kiválasztása
Bár a Komfortos mennyország cselekményét áthatják a mágikus, szürreális elemek, Peter Jackson szerint valójában nagyon egyszerű és fájdalmasan reális történettel van dolgunk. A rendező mindig is a Salmon családot tekintette a történet gerincének, ezért szinte az egész világot átfésülték, hogy megtalálják a legmegfelelőbb színészeket.
A legfontosabb szerep természetesen Susie-é volt, ezért az őt alakító kislány kiválasztása jelentette a legnagyobb kihívást. Jackson olyasvalakit keresett, aki képes megtestesíteni Susie kamaszos szertelenségét és ártatlanságát, ugyanakkor elég bátor és tehetséges ahhoz, hogy kifejezze a kislány nyers érzelmeit, amikor meg kell birkóznia halálának következményeivel.
„A legtöbb kamasz színészpalánta úgy jön el a meghallgatásra, hogy már készen áll az a karakter, amit hozni tud a vásznon: naiva, intrikus, legjobb barátnő, satöbbi – magyarázza Jackson. – Nekünk viszont olyasvalaki kellett, aki Susie-t egyszerű és igazi 14 éves lányként tudja ábrázolni. Arra viszont nem számítottunk, hogy a tökéletes jelöltet az írországi Norringtownban fogjuk megtalálni.”
Saoirse Ronan demófelvételei gyorsan meggyőzték a stábot. A kamaszlány a falusias Carlow megyében nőtt fel, és édesapját, Pault követte, amikor a színészmesterséget választotta. Legismertebb szerepét a Vágy és vezeklésben (Atonement) játszotta, amelyért Oscar®-ra és Arany Glóbuszra is jelölték.
Carolynne Cunningham látta először Ronan Komfortos mennyországhoz készített próbafelvételét. „Teljesen letaglózott – emlékszik vissza. – Édesapja készítette a felvételt, és volt benne egy csavar. Elég durva jelenetet játszottak el, de egy kedves felütés került a végére: azt lehet látni, hogy Saoirse önfeledten játszik a kertben a kutyájával. Mélyen megható volt!”
Amikor Jackson találkozott az ifjú színésznővel, végleg eldőlt minden. „Intelligens, üde és elképesztően eredeti – mondja a rendező. – Színésznek született, ami viszonylag ritka dolog. Álom volt vele dolgozni, igazi ajándék a film számára!”
Ronan szerint Susie-nak az a legnehezebb, hogy feldolgozza, mindent elveszített, ami az életet jelentette számára. „A Salmonok nagyon összetartó család voltak, és amikor a kislány meghal, Susie szeme láttára kezdenek szétesni. Segíteni szeretne rajtuk, hogy feldolgozhassák a tragédiát. Nagyon szeretem ebben a filmben, hogy bár Susie nem tudja megölelni az anyukáját, és az apukájának sem mondhatja el, mennyire szereti, egyszer csak rájön, hogy ők ezt valahogyan mégis érzik.”
Talán furán hangzik, de a forgatás alatt Saoirse közel került Stanley Tuccihoz, aki Susie hátborzongatóan hidegvérű gyilkosát alakítja. Úgy érzi, egyikük sem tudta volna rendesen végigjátszani a szerepét, ha nem alakul ki közöttük mély bizalom. „A közös jeleneteink annyira durvák voltak érzelmi szempontból, hogy alaposan meg kellett barátkoznunk egymással – magyarázza Saoirse. – Sikerült is gyorsan megtalálni a közös nevezőt. Neki is vannak gyerekei, és tudom, hogy bizonyos értelemben kényelmetlen volt számára ez a szerep. A tudat, hogy milyen rendes ember, sokat segített. Ami mégiscsak ijesztő az egészben, az az, hogy Stanley látszólag teljesen normális embernek ábrázolja Mr. Harveyt, és ez az oka, hogy Susie nem gyanakszik rá.”
Amikor Susie Salmon azon a végzetes decemberi napon nem tér haza az iskolából, családjának élete örökre megváltozik. Édesapja, Jack csaknem összeroppan a gyász alatt, és elindul, hogy megtalálja Susie gyilkosát. Magába szippantja a megszállottság örvénye, mert úgy érzi, nem vigyázott eléggé a lányára, és most a helyükre kell tennie a dolgokat.
Jack szerepét Mark Wahlbergre bízták, aki a legváltozatosabb szerepek sorával bizonyította tehetségét. Játszott amerikai katonát, aki megcsinálja szerencséjét a Sivatagi Vihar hadművelet alatt (Sivatagi cápák /Three Kings/), bátor halászt (Viharzóna /The Perfect Storm/) és zűrös életű pornósztárt (Boogie Nights). Legutóbb Oscar®-ra és Arany Glóbuszra jelölték A tégla (The Departed) című Scorsese-filmben nyújtott alakításáért.
Jackson jó ötletnek tartotta, hogy Wahlberg most olyan családapát játszhat, amilyen ő maga a valóságban. „Ez a film a szeretetről szól, és az apa-lánya kapcsolat az egyik legerősebb érzelmi kötődés a történetben – mondja Jackson. – Jack hibásnak érzi magát, amiért nem volt ott, amikor Susie-nak a legnagyobb szüksége volt rá – és Markban olyan férfias energiák feszülnek, amelyek tökéletesen alkalmassá teszik őt a szerepre. Védelmező típusú családfő, ugyanakkor nagyon sebezhető is. Markban megláttam az összes olyan tulajdonságot, amelyek szerintem Jacket jellemzik.”
„Amikor Susie nem tér haza, a család teljesen tanácstalan – magyarázza Wahlberg. – Nincs holttest, nem akad semmilyen kézzelfogható bizonyíték, ezért Jack mindenáron meg akarja tudni, mi történt a lányával. Nem tud aludni, sem enni, képtelen bármit is csinálni, amíg meg nem tudja, ki okozta ezt az óriási tragédiát. Persze érthetőek az érzései, de ő túllép a józan ész határain. Elkezd mindenkit gyanúsítgatni, míg a végén már nem alkalmas arra, hogy jó férj és apa legyen.”
Wahlberg annyira beleélte magát a szerepébe, hogy majdnem ugyanabba a lelkiállapotba jutott, mint Jack. „Úgy akartam élni, mint Jack, és egy ponton szinte már beleőrültem – mondja a színész. – Néztem a családi tragédiákról szóló híreket, és elképzeltem, mit érezhetnek a szülők. Családapaként ez roppant megterhelő volt, de sokat profitáltam belőle, mint színész.”
Wahlberg számára azok voltak a legnehezebb jelenetek, amelyekben Jack érzi, hogy halott lánya lélekben vele van. Úgy kellett játszania, mintha Susie a maga testi valójában is jelen lenne a szobában. „Magam elé képzeltem Saoirse nagy, kék szemét, miközben ő nagyon sokszor a kamera mellől végszavazott nekem – ilyenkor könnyekig meghatódtam. A végén már Peter rám szólt, hogy mellőzük a sírást, mire azt válaszoltam, hogy akkor Saoirse maradjon csöndben.”
Jack Salmont arra sarkallja gyásza és bűntudata, hogy kivegye részét a nyomozásból, Susie édesanyja viszont másként reagál a történtekre. Úgy érzi, nem tud már jó anya és feleség lenni, ezért elszökik otthonról. Abigailt Rachel Weisz játssza, aki Oscar®-t kapott Az elszánt diplomatában (The Constant Gardener) nyújtott alakításáért.
„Abigail nem szentimentális alkat – mutatja be a karaktert a rendező. – Össze akarja tartani a családot, de saját magát is. Rachelnek olyan asszonyt kellett eljátszania, aki saját érdekeit szem előtt tartva pont akkor hagyja el a családját, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Arra volt szükség, hogy a karaktert ennek ellenére ne utálja meg a közönség, és megértse motivációit, ezt pedig nem könnyű színészileg megoldani. De Rachelnek ez meg se kottyant!”
Rachel Weisz úgy látott hozzá a karakter felépítéséhez, hogy belegondolt, milyen lehetett Abigail élete, mielőtt minden összeomlott. „Tipikus hetvenes évekbeli otthonülő anyuka, és úgy képzelem, ennél azért többről álmodik – mondja a színésznő. – Szerintem frusztrált. Amikor a tragédia rászakad a családra, mindenki a maga módján reagál. Jack megszállottan keresi a lánya gyilkosát, Abigail pedig elkezd szétesni. Azt szeretem benne, hogy nem hősnő. Nagyon emberi, esendő, szóval erősen tökéletlen – és mindennek ellenére keresi, mi lehetne a legjobb megoldás számára.”
Még egy tagja van a Salmon családnak, aki legalább annyira fontos, mint akiket eddig megismertünk. Lynn nagymamáról van szó, akit az Oscar®-díjas Susan Sarandon játszik (Ments meg, Uram! /Dead Man Walking/).
„Susan magánemberként nagyon vicces, és Lynn nagymama szerepében is annak kellett lennie, mert ez a karakter azt üzeni, hogy az élet még egy nagy tragédia árnyékában is tele van humorral” – mondja Jackson. „Lynn nagyi fantasztikus figura, harsány, illetlen asszonyság, de hihetetlen képessége van arra, hogy a kusza dolgok legmélyén azonnal meglássa a lényeget” – teszi hozzá Boyens.
„Szerintem Lynn világ életében alkoholista volt, a tetejébe még dohányzik is – jellemzi Sarandon a karaktert. – Egyetlen olyan jelenetem nincs a filmben, amelyben ne innék meg cigiznék. Lynn nagyon erős jellem, és teljesen egoista. Mindig kimondja, amit a többiek gondolnak, de nem merik elárulni, ő azonban van olyan érzéketlen, hogy ami a szívén, az a száján. Magasról tojik mások érzéseire, és a figura részben ettől olyan vicces.”
A film szereplői
MARK WAHLBERG (Jack Salmon) A tégla (The Departed) című filmben nyújtott alakításáért Oscar®-ra és Arany Glóbuszra jelölték.
A közelmúltban készült filmjei még: A legyőzhetetlen (Invincible), Négy tesó (Four Brothers). Wahlberg első filmszerepeit Penny Marshall Reneszánsz ember (Renaissance Man) és Scott Kalvert Egy kosaras naplója (The Basketball Diaries) című filmjében alakította, majd a Rettegés (Fear) című produkcióban játszott. A Boogie Nights hozta meg számára a népszerűséget, amellyel egy csapásra Hollywood egyik legkeresettebb színésze lett. Későbbi filmjei: Sivatagi cápák (Three Kings), Viharzóna (The Perfect Storm), Az olasz meló (The Italian Job), Orvlövész (Shooter), Az éjszaka urai (We Own the Night), Az esemény (The Happening), Max Payne.
Wahlberg executive producere az HBO-n futó Törtetők (Entourage) című sorozatnak, amelyért három Arany Glóbusz-jelölést kapott. Következő projektjei között van az In Treatment című sorozat és további mozifilmek.
Nagyon messziről jutott a csúcsra. Kilencgyerekes családban született, kamaszkora autólopással, drogozással és ivással telt, 15 évesen egy olyan galeri tagja volt, amely rasszista indítékból fekete fiatalokat inzultált. Egyszer leütött egy vietnami férfit, egy másiknak kiütötte a szemét, amiért két év börtönre ítélték, de csak 45 napot ült.
Huligán pályafutásával párhuzamosan formálódott zenei karrierje. Öccsével, Donnie Wahlberggel alapító tagja volt a The New Kids on the Block nevű fiúbandának. Később kiszállt, mert nyálasnak találta a stílusukat, és szólókarrierbe fogott Marky Mark néven.
A harmadik terület, ahol a filmezés előtt jelentős eredményeket ért el, a modellkedés volt. Kisportolt alakjának köszönhetően keresett fehérnemű-modell volt, a Vanity Fair számára Annie Leibovitz fotózta meg alsónadrágban. Marky Markként fitneszvideót is kiadott.
Nemrég vette feleségül három gyermekének anyját, Rhea Durham modellt. A negyedik kis Wahlberg hamarosan érkezik.
RACHEL WEISZ (Abigail Salmon) legutóbb elragadtatott kritikai elismerésben részesült Az elszánt diplomata (The Constant Gardener) című filmben nyújtott alakításáért, teljesítményét Oscar®-ral jutalmazták.
A színésznő nyolc év után nemrég tért vissza a londoni színpadra, A vágy villamosában Blanche-t játssza, a kritikusok szintén szuperlatívuszokban írtak róla.
Ismertebb filmjei: The Brothers Bloom – Szélhámos fivérek, My Blueberrey Nights – A távolság íze, Mindenképpen talán (Definitely, Maybe), Télbratyó (Fred Claus), Constantine, a démonvadász, Egy fiúról (About a Boy), A múmia (The Mummy), A múmia visszatér (The Mummy Returns), Ellenség a kapuknál (Enemy at the Gates), láncreakció (Chain Reaction).
A színésznő édesapja, Weisz György mérnök-feltaláló Bécsből menekült a németek elől osztrák feleségével Londonba. Rachel Weisz a cambridge-i egyetem irodalom szakán végzett, diákként színtársulatot alapított, amely elnyerte a tekintélyes Guardian-díjat az Edinburgh-i Fesztiválon.
SUSAN SARANDON (Lynn nagymama) a Catholic Universityn szerzett drámaszakos diplomát. Első Oscar-jelölését 1978-ban kapta Louis Malle Atlantic City című filmjében nyújtott alakításáért. Jelölték az Oscarra a Thelma és Louise, a Lorenzo olaja (Lorenzo’s Oil) és Az ügyfél (The Client) című filmjeiért is, de a díjat csak 1998-ban vehette át a Ments meg, Uram!-ért (Dead Man Walking).
További filmjei: Szenzáció! (The Front Page), A nagy Waldo Pepper (The Great Waldo Pepper), Rocky Horror Picture Show, Vihar (Tempest), Az éhség (The Hunger), Szexközelben (The Buddy System), Az eastwicki boszorkányok (The Witches of Eastwick,), Szerelmesek tánca (Sweet Hearts Dance), Baseball bikák (Bull Durham), Szorul a hurok (January Man), Forrongó évszak (A Dry White Season), Könnyű altaltó (Light Sleeper), A gyönyör rabjai (White Palace), Bob Roberts, A játékos (The Player), Halálhírre várva (Safe Passage), Kisasszonyok (Little Women), Édesek és mostohák (Stepmom), „Illuminata”, Rejtélyes alkony (Twilight), Broadway 39. utca (The Cradle Will Rock), Mindenütt jó (Anywhere But Here), „Joe Gould’s Secret”, Minden jöhet (Igby Goes Down), Örök lányok (The Banger Sisters), Holdfényév (Moonlight Mile), „Noel”.
A film alkotói
PETER JACKSON (rendező, forgatókönyvíró, producer) mozitörténelmet írt A gyűrűk ura-trilógiával, mert ő az első rendező, aki három nagyjátékfilmet készített egyszerre.
A rendező 1961. Halloweenjén született Új-Zélandon. Már kamaszként kisfilmeket készített Super 8-as kamerájával, az egyik ilyen korai alkotásából született első nagyjátékfilmje, a beszédes című Bad Taste (Rossz ízlés), amelyben a földönkívüliek azért ölik az embereket, hogy intergalaktikus gyorsétterem-láncukban töltelékként használják őket. Újabb mérföldkő pályafutásán a világ talán leggusztustalanabb, egyben egyik leginvenciózusabb zombifilmje, a Hullajó (Braindead), amely számos díjat nyert nemzetközi fesztiválokon.
További fontosabb filmjei: Törjön ki a frász! (The Frighteners), Mennyei teremtmények (Heavenly Creatures), King Kong, District 9 (producer).
Jackson hobbija a második világháború, repülőgépeket is gyűjt ebből az időszakból.
FRAN WALSH (forgatókönyvíró, producer) számos elismerést kapott A gyűrűk ura-trilógián végzett munkája elismeréseként, különösen A király visszatért jutalmazták díjesővel. A filmben forgatókönyvíróként, producerként és dalszerzőként tevékenykedő Walsh három Oscar®-t, három BAFTA-t (a brit filmkritikusok díja), két Arany Glóbuszt, egy Emmyt kapott, és elnyerte a produceri kamara díját is.
Walsh első Oscar-jelölését a
Mennyei teremtmények forgatókönyvéért kapta, amelyet férjével, Peter Jacksonnal írt. További közös forgatókönyveik:
Forgotten Silver, Törjön ki a frász!, Hullajó, Meet the Feebles.
A háttéranyagokat a
biztosította.