Emberemlékezet óta a háború tüze emészti a világot, és nem volt senki, aki megóvhatta volna az elkerülhetetlen pusztulástól – egészen mostanáig. A Tűz Népe csaknem száz éve küzd a világ feletti uralomért a másik három törzzsel, a Levegővel, a Vízzel és a Földdel. A legyőzött törzseknek egy választásuk van: vagy behódolnak, vagy eltörlik őket a föld színéről.
M. NIGHT SHYAMALAN
filmjét
AZ UTOLSÓ LÉGHAJLÍTÓ
Kreátor/executive producer
Michael Dante DiMartino
Brian Konietzko
Producer
M. Night Shyamalan
Sam Mercer, Frank Marshall
Executive producer
Kathleen Kennedy
Scott Aversano
Írta és rendezte
M. Night Shyamalan
SOKKA…..…………………………… ……………………JACKSON RATHBONE
KATARA ………………………………………………..………..…… NICOLA PELTZ
ZUKO……………………………………………………..………………….….DEV PATEL
AANG .……………………………………….……………………………..NOAH RINGER
YUE HERCEGNŐ………………………………………………….SEYCHELLE GABRIEL
OZAI TŰZÚR…………………………………………………………………..CLIFF CURTIS
FORGALMAZZA A UIP-DUNA FILM
Emberemlékezet óta a háború tüze emészti a világot, és nem volt senki, aki megóvhatta volna az elkerülhetetlen pusztulástól – egészen mostanáig.
A Tűz Népe csaknem száz éve küzd a világ feletti uralomért a másik három törzzsel, a Levegővel, a Vízzel és a Földdel. A legyőzött törzseknek egy választásuk van: vagy behódolnak, vagy eltörlik őket a föld színéről.
A falusiak meddő küzdelmükben csak azon kivételes társaikban bízhatnak, akik képesek parancsolni a törzs elemének, azaz akaratuk szerint „hajlítani” tudják. A tűzhajlítók hatalmas serege azonban már minden léghajlítót elpusztított, és a támadók most a Víz Népe ellen fordulnak, amelynek székhelye északi erődjükben van.
Egy szép napon Katara, az ifjú léghajlító (Nicola Peltz) éppen bátyjával, Sokkával (Jackson Rathbone) gyakorol a szabadban, amikor egy Aang nevű kisfiúra (Noah Ringer) bukkannak. Hamarosan kiderül, hogy Aang parancsolni tud a levegőnek, ám Katara és Sokka arra is rájön, hogy nem csupán az utolsó léghajlítót találták meg. Ő a megjövendölt Avatar – az egyetlen ember, akinek uralma van mind a négy elem fölött –, csak ő tudja legyőzni a Tűz Népét, és helyreállítani a békét a világban. De képes-e Aang időben tökélyre fejleszteni képességeit, és azzá a hőssé válni, akivé válnia kell?
Így kezdődött
A Nickelodeon csatorna 2005-ben kezdte sugározni az Avatar: The Last Airbender című rajzfilmsorozatot, melynek alkotói Michael Dante DiMartino és Brian Konietzko voltak. A széria nagy tetszést aratott a legkülönfélébb közönségrétegek körében, és hamarosan óriási nemzetközi sikert ért el, jelenleg is több mint 120 országban van műsoron. Nem sokkal később Hollywood egyik legjobb mesemondója, M. Night Shyamalan figyelmét is felkeltette. „Valósággal az ölembe pottyant!” – mondja a kétszeres Oscar®-jelölt rendező.
Shyamalan lányai beleszerettek a sorozatba, különösen a fiatal hősnő, Katara karaktere ragadta meg őket. Mivel ennyire még semmiért nem rajongtak, Shyamalan leült melléjük nézni a szériát, s bizony ő is ott ragadt a képernyő előtt.
Nyilvánvaló volt, hogy a sorozatból látványos filmet lehet készíteni. Csakhogy a harmincvalahány órás széria vászonra adaptálása emberfeletti feladatnak tűnt, arról nem is beszélve, hogy a rendezőnek műfajilag ismeretlen terepen kellett mozognia.
„Már az első szavak leírásakor tudtam, hogy egy ennyire összetett film elkészítése rengeteg munkát igényel majd – magyarázza Shyamalan. – Hiszen a széria alkotói is hat évet dolgoztak a mitológián. Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy ilyen monumentális produkció jön létre úgy, hogy mindvégig tökéletesre törekszem. Minden forgatási napon halálra rémültem attól, mekkora fába vágtam a fejszémet, és azon töprengtem, hogyan fogok megküzdeni olyan problémákkal, amilyenekkel korábban nem találkoztam. Ez a mozi két és félszer nagyobb azoknál a filmeknél, amiket eddig csináltam.”
A sorozat alkotói, DiMartino és Konietzko roppant segítőkészek voltak a forgatókönyv fejlesztése alatt, tanácsokat adtak, a szerteágazó történeteket hogyan lehet játékfilmbe sűríteni. „El sem tudom mondani, mennyire megnyugtató volt, hogy e-mailben vagy telefonon mindig a rendelkezésemre álltak, ha elakadtam a történetben – meséli Shyamalan. – A sorozat mitológiáját olyan alaposan kitalálták, hogy minden kérdésemre azonnal válaszolni tudtak, sőt egész háttértörténettel szolgáltak.”
Shyamalan már régóta kacérkodott a gondolattal, hogy többrészes mozieposzt készít, de sosem találkozott kedvére való alapanyaggal. Az utolsó léghajlító végre minden olyan momentumot fel tudott vonultatni, amelyek iránt a rendező fiatal kora óta rajongott – azóta, hogy látta a Csillagok háborúját, a spiritualitással átitatott fantasy eposzt, amelyben szintén fontos szerep jut a harcművészeteknek.
„Night rendezői stílusa rendkívül egyedi, azonnal magával ragadja a közönséget – mondja Frank Marshall producer, aki többek között a Hatodik érzéket (The Sixth Sense) és a Jeleket (Signs) készítette Shyamalannal. – Ebben a filmben továbbfejleszti képességeit.”
„A thriller műfajában vagyok otthon igazán, ezért roppant izgalmas volt ismeretlen területre merészkedni, elvégre nem árt, ha az ember valami újat tanul” – teszi hozzá Shyamalan.
Az utolsó léghajlító a sorozat első könyvét – a széria egyes évadjait könyveknek nevezik – dolgozza fel, amelynek cselekménye a víz eleme körül forog. A fiatal Aang elindul, hogy tökélyre fejlessze hatalmát a négy elem fölött, és megmentse a világot. Akárcsak a szériában, a filmben is az Antarktisztól az Északi-sarkig vezet az út.
A hajlítók toborzása
Shyamalan ugyanolyan gondosan választotta ki a szereplőket, ahogyan a forgatókönyvet kidolgozta. „Különféle játékstílusú színészeket kerestem, mert a film is nagyon sokrétű – magyarázza a rendező. – Arra is odafigyeltünk, hogy a csapat etnikailag sokszínű legyen, hiszen négy törzs szerepel a történetben.”
A vállalkozás sikere azon állt vagy bukott, megtalálják-e a tökéletes Aangot, aki megmenti a világot. Fél éve tartott már a keresés, amikor a film alkotói kaptak egy próbafelvételt, amelyen egy fiatal dallasi harcművész volt látható. Megvolt a főszereplő.
Noah Ringer tízéves korában ismerkedett meg a taekwondóval, a koreai nemzeti sporttal, és gyorsan gyűltek a győzelmi trófeák, a Texas állam bajnoka címet is beleértve. Noah már a kezdetektől borotválta a haját, hogy kevésbé legyen melege az edzéseken. Barátai és oktatója mind nagy rajongói a rajzfilmsorozatnak, s mivel hamar észrevették, mennyire hasonlít a főhősre, elkezdték Avatarnak becézni. Ekkor már ő is kíváncsi lett a szériára, DVD-n nézni kezdte, és teljesen belefeledkezett a harci jelenetekbe.
Amikor a Paramount stúdió bejelentette, hogy szereplőket keres Az utolsó léghajlítóhoz, Noah mestere unszolására demófelvételt készített, még a jellegzetes kék nyilat is odafestve amúgy is kopasz fejére.
„Noah egy az egyben Aang, ehhez kétség sem férhetett – meséli Shyamalan. – A demófelvételen az fogott meg leginkább, mennyi őszinteség van a nagy, barna szemében. Teljesen a harcművészetnek szenteli magát, és napról napra keményebben dolgozik. Az ilyesmi példátlan egy ilyen fiatal ember esetében.”
„Noah-ban van valami Zen-szerű átszellemültség, és nekünk pontosan erre volt szükségünk” – teszi hozzá Frank Marshall producer.
Mivel a történet alaphelyzete a „jó a rossz ellen” klasszikus szembenállása, a főgonosz Zuko herceg szerepére szintén karizmatikus színészt kellett találni.
A többszörös Oscar®-díjas Gettómilliomos (Slumdog Millionaire) után a film főszereplője, Dev Patel gyökeresen más feladatot keresett. Még tartott a Gettómilliomos promóciója, amikor demókazettát küldött Shyamalannak, és hamarosan meg is jött a válasz: övé a szerep.
„Zuko legérdekesebb tulajdonsága a sebezhetősége, és pont ezt az értéket fedeztük fel Dev Patelben” – mondja a rendező.
„Zuko herceget hajtja a szenvedély, és minden vágya, hogy visszaszerezze becsületét apja előtt – magyarázza Patel, aki a Gettómilliomos forgatási szüneteiben a léghajlító-sorozatot nézte lakókocsijában. – Mindig imádtam a sztorit, mert rengeteget lehet tanulni belőle, ráadásul nagy Bruce Lee-rajongó vagyok, szóval a harci jelenetek is nagyon tetszettek.”
Amikor Ringer és Patel először találkozott a forgatáson, azonnal tisztelet ébredt bennük egymás iránt. „Ott volt ez a 12 éves fiú ennek a gigantikus filmnek a forgatásán, és meglepő módon teljesen magabiztosnak tűnt – mondja a színész. – A harcművészet olyan állhatatosságot adott neki, hogy nem riad meg semmilyen kihívástól.”
A Katarát, a vízhajlítót alakító Nicola Peltz számára sem volt ismeretlen a sorozat, rendszeresen együtt nézte ikeröccseivel. Akárcsak Shyamalan lányai, ő is azért rajong Kataráért, mert erős női karakter. „Csodálatos szerepmodell a lányok számára – mondja az ifjú színésznő. – Bármit elhatároz, véghez is viszi, testileg-lelkileg annyira erős.”
Mivel szüleik távol vannak, Katara bátyja, Sokka vigyáz a lányra. Nincs hajlítói képessége, ám lelkében egy harcos szelleme lakozik. Ha Katarát bármilyen veszély fenyegeti, Sokka rögtön ott terem bumerángjával és lándzsájával. A szerepre az Alkotnyatból (Twilight) már ismert Jackson Rathbone-t kérték fel.
„A filmben komolyabbra vettem Sokka karakterét, mint amilyen a sorozatban – mondja Shyamalan. – Jócskán van humor a történetben, de nem Sokka a forrása. Inkább arra koncentráltunk, hogy bemutassuk, hogyan érik igazi férfivé.”
Sokka messzi földeken vándorol húgával, ám érzelmi utazáson is részt vesz, miután megismerkedik Yue hercegnővel (Seychelle Gabrielle), és beleszeret.
„Sokka tulajdonképpen egyszerű vidéki srác a Déli Víztörzsből, aki eljut az Északi Víztörzs nagyvárosába, és beleszeret a gyönyörű és kifinomult hercegnőbe. Rengeteget tanul ebből a kapcsolatból.”
Zuko herceg tetteit a családi kötelességek határozzák meg. Miután szégyent vallott egy csatában, apja, Ozai tűzlord (Cliff Curtis) száműzte. Zuko minden vágya, hogy visszanyerje apja szeretetét és megbecsülését. Nagybátyja, Izoh (Shaun Toub) a segítőtársa, aki hajdan generális volt, és számos csatában harcolt. Ő a fiatal herceg mentora és legfőbb bizalmasa.
A Tűz Népe szervezett katonai erő, ezért nem csoda, hogy akaratát erőszakkal érvényesíti. A törzs tagjai azt vallják, hogy a gyengéket félre kell söpörni, és át kell venni a hatalmat. Zsao parancsnok (Aasif Mandvi) rátermettebb vezetőnek tartja magát Zukónál, ezért mindent megtesz azért, hogy a tűzlord kegyeibe férkőzzön, és átvegye a megszégyenült herceg helyét.
A négy törzs tagjainak szerepére nyílt válogatást tartottak a Keleti Parton. A legkülönfélébb tapasztalatokkal bíró jelentkezőket vártak – harcművészeket, katonákat, táncosokat, akrobatákat. Minden korcsoportból válogattak szereplőket, köztük számos gyereket is (hattól tizenöt éves korig).
Közép-keleti, indiai és mediterrán külsejű férfiak kapták a Tűz Népe harcosainak szerepét. Koreai, japán, mongol és afrikai származású férfiak, nők és gyerekek játszották a Tűz Népe uralmát nyögő Föld Királyság lakóit. Több száz angolszász külsejű statiszta alakította a Déli és Északi Víztörzsek tagjait.
Összesen több mint 6000 szereplő népesítette be Az utolsó léghajlító világát.
A hajlítás művészete
Noah Ringernek csupán egy hónapja volt, hogy felkészüljön Aang szerepére – mármint színészként. Nagyon meglepődött, hogy a színészmesterség és a harcművészet között milyen sok rokonságot lehet felfedezni. „A taekwondóban az ember megkapja az utasítást a mesterétől, és végrehajtja – mondja Ringer. – Ugyanez van a forgatáson: a rendező instruálja a színészt.”
Ringer a forgatás kezdete előtt hónapokon át gyakorolt a kaszkadőrcsapattal, hogy az alapvető harcművészeti mozdulatokat bonyolult harci koreográfiává fejlessze. „Noah-nak különleges képessége van arra, hogy költészetet csempésszen a mozgásába, miközben egy pillanatig sem téveszti szem elől, hogy Aangot alakítja – magyarázza Shyamalan. – Egyfolytában tudatában voltunk annak, hogy nem csupán az első filmjéről van szó, hanem ez az első színészi feladata is. Mindennap próbára tettem a tehetségét, amire ő újabb és újabb ötletekkel, variációkkal válaszolt. Hajtja a harci szellem: mindenben ő akar lenni a legjobb.”
Nicola Peltz éveken át jéghokizott, és majdnem profi sportoló lett, mielőtt a színészi karriert választotta. Sportolói képességei kapóra jöttek, hiszen Katarának rengeteg harci jelenete van a filmben. A felkészülést már öt hónappal a forgatás előtt meg kellett kezdenie.
„Önállóan kezdtem el kungfut tanulni Brooklynban, aztán Philadelphiába mentem tajcsit gyakorolni – meséli Nicola. – A végén Noah-val és Jacksonnal összeraktuk a harci koreográfiát.”
Nicola a felkészülés alatt jórészt a tajcsi csuant gyakorolta, amely lágy, lassú és folyamatos mozgásokat alkalmazó harcművészet. A tajcsi a belső energiát a nyugalom és a lelki tisztaság fokozására használja, és ezt a stílust használja a Víz Népe a hajlításhoz.
A négy mozis „törzs” egyesíti erőit: harcművészet, kaszkadőrmutatványok, számítógépes trükkök, különleges effektusok
A rajzfilmsorozat szereplői az animáció csodájának köszönhették, hogy hajlítani tudták az elemeket. Egy élőszereplős filmben azonban nagyon sok eszközt be kell vetni ahhoz, hogy az elemek engedelmeskedjenek. Az utolsó léghajlítóban a harcművészet, a kaszkadőrmutatványok, a számítógépes trükkök és a különleges effektek szoros szövetségére volt szükség.
„Élek-halok a kungfufilmekért! – vallja be Shyamalan. – Mint minden kungfuőrültnek, nekem is van egy Bruce Lee-szobrom az irodámban, és nem is tudom, hányszor láttam A Sárkány közbelépet (Enter the Dragon).”
A két főszereplő, Noah Ringer és Dev Patel fekete övet szerzett taekwondóból, a koreai harcművészetből, ám mozgásukat át kellett alakítaniuk a film számára. Az utolsó léghajlítóban ugyanis a kínai vusut használják, amely különböző harcművészeti irányzatokat fog össze.
A rajzfilmsorozatban a vusu egy-egy irányzata különbözteti meg egymástól a hajlítási stílusokat: a baguazang a léghajlítóké, a tajcsi a vízhajlítóké, a hungga a földhajlítóké, az északi saolin kungfu pedig a tűzhajlítóké. A film ugyanezeket a stílusokat alkalmazza, és a szereplők hónapokig gyakorolták a megfelelő mozdulatokat. Ringernek A Sárkány közbelépet is meg kellett néznie, hogy tudja, mit szeretne Shyamalan.
„Amikor kissrác voltam, majd szétvetett az energia, ezért folyton verekedtem az iskolában – emlékszik vissza Patel. – A szüleim beírattak drámatagozatra és elküldtek taekwondózni. Nyolv évvel később fekete övet szereztem. Ki gondolta volna, hogy egyszer még ekkora hasznát veszem?” A fiatal színész jól emlékszik a feliratra az edzőterem falán: „A harcművészet nem csupán a küzdelemről szól, hanem az egész életedről.”
Még a harcművészetekből legfelkészültebb színészek számára is eljött az a pont a filmben, amikor kaszkadőrre volt szükség. Összesen 61 kaszkadőr állt készen, hogy a színészeket helyettesítse, ha túl nehéznek bizonyul egy jelenet. A statiszták közül több mint kilencvennek volt harcművészeti tapasztalata, őket a kaszkadőrök tovább képezték vusuból.
Bár minden fontos szereplő jártas volt a harcművészetekben, a legkeményebb jelenetekben mindig kaszkadőr helyettesítette őket. Kivéve Ringert, mert neki két dublőze volt.
A két tapasztaltalt kaszkadőrnő, Karine Mauffrey és Jade Quon fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy Aang mozgása lenyűgöző legyen a lég- és vízhajlítós jelenetekben. Mindkettejüknek más volt a feladata. Karine, aki négy éve a Cirque de Soleil akrobatája, stílust és harmóniát vitt Aang bonyolult léghajlítós mozdulataiba. Jade, a tapasztalt harcművész és tornász a látványos mozdulatokért felelt, és ő helyettesítette a főszereplőt azokban a jelenetekben, ahol hevedereket használtak a „légi harchoz”. Egy különleges hevedert is bevetettek, amely lehetővé tette, hogy Jade egyszerre két tengely körül forogjon a levegőben.
Hasonlóan fontos szerep jutott a vizuális effektusokért felelős csapatnak. Az Industrial Light & Magic szakemberei teremtették meg Az utolsó léghajlító fantáziavilágát, számítógépen gondosan megtervezve a látványt. Pár hónappal később, a forgatás befejeztével ismét munkához láttak. Hat hónapig tartott, amíg a vizuális effektusokat beillesztették a felvételekbe, majd további négy-öt hónapig finomították a látványt. A számítógép nem csupán a „hajlításokért” felelt, arról is gondoskodott, hogy a látvány egészen elképesztő legyen, hiszen a film egy másik világba kalauzol.
„A számítógépes animációtól eddig mindig kivert a víz, mert úgy éreztem, csak a baj van vele – magyarázza Shyamalan. – Most értettem csak meg, hogy valójában a történetmesélés egyik eszköze, érzelmeket tudok vele közvetíteni.”
Shyamalan számára a forgatás alatt is számos eszköz állt rendelkezésre, hogy káprázatos látványt hozzon létre – erről gondoskodott a speciális effektusokért felelős csapat. Legfontosabb dolguk az volt, hogy tüzet varázsoljanak a kamerák elé, hiszen a filmbeli jók a Tűz Népével küzdenek. Az egyik legbonyolultabb tüzes jelenet az, amelyben Aang és Zuko szemtől szemben találkoznak, és puszta kézzel összecsapnak.
„Igazi adrenalinfröccs volt, tűzgömbök röpködtek a fejem körül – emlékszik vissza Patel. – Volt egy köríves rúgásom, aminek a közepén a trükkmester megnyomott egy gombot, és tűzcsóva jött ki a lábamból, aztán a földnek ütközött, apró lángnyelvekre esve szét. Pusztítás és tűz, micsoda párosítás!”
A film szereplői
NOAH RINGER (Aang) alig két évvel azután, hogy elkezdett taekwondózni, már fekete övet szerzett. Jelenleg négy kategóriában is övé Texas állam taekwondobajnoki címe: hagyományos gyakorlatok, hagyományos fegyverek, extrém gyakorlatok, extrém fegyverek.
Noah figyelmét mestere hívta fel Az utolsó léghajlító szereplőválogatására. Amikor a fiatalembert megkapta a szerepet, mestere nekiadta teljes léghajlító-kollekcióját DVD-n, hogy majd végignézhesse a Philadelphiában és Grönlandon zajló forgatáson.
Ringer legközelebb a Cowboys & Aliens című western-sci-fi-akciófilmben lesz látható.
DEV PATEL (Zuko herceg) lenyűgözte a közönséget a Gettómilliomos (Slumdog Millionaire) főszerepében, amely nyolc Oscar®-t nyert, köztük a legjobb filmnek járót. Korábban csak egyszer szerepelt kamerák előtt, a brit Channel 4 kultikus Skins című sorozatában.
Dev szintén fekete öves taekwondós, 2004-ben bronzérmet szerzett a világbajnokságon.
NICOLA PELTZ (Katara) rajongása az extrém sportok iránt ideális választássá tette a film egyik női főszerepére. Első filmje a Kiskarácsony mindenáron (Deck the Halls) volt, korábban színpadi szerepekben bizonyította tehetségét.
JACKSON RATBONE (Sokka) Szingapúrban született, és édesapja foglalkozásának köszönhetően sokfelé megfordult a világban. Élt Indionéziában, Londonban, Kaliforniában, Norvégiában és Connecticutban, a család végül Texasban telepedett le.
Kezdetben helyi színjátszó körökben csiszolgatta tehetségét, és egy zenekart is alapított. A színiakadémián klasszikus képzésben részesült, majd letett arról, hogy a Skót Királyi Akadémián tanuljon tovább, inkább Los Angelesbe ment, hogy filmes karriert építsen. Először reklámokban és tévéjátékokban kapott kisebb szerepeket, majd a Nagymenők (Beautiful People) című sorozat állandó szereplője lett.
A nagy áttörést az Alkonyat – Újhold (Twilight – New Moon) című tinivámpírfilm hozta meg számára, amelyet az Alkonyat – Napfogyatkozás (Twilight – Eclipse) követett.
SHAUN TOUB (Iroh nagybácsi) legutóbb a Vasember (Iron Man) című bombasikerben volt látható, a film elején ő játszotta azt a tudóst, aki megmenti a címszereplő életét.
Fontosabb filmjei: Ütközések (Crash), Papírsárkányok (The Kite Runner), A születés (The Nativity Story), Charlie Wilson háborúja (Charlie Wilson’s War), Rés a pajzson (Broken Arrow), Bad Boys – Kik azok a rosszfiúk?
Több mint száz tévésorozat-epizódban nyújtott alakításával is elismerést vívott ki magának, szerepelt többek között a következő szériákban: Vészhelyzet (E.R.), Seinfield, Maffiózók (The Sopranos), JAG, Egy rém rendes család (Married with Children).
A film alkotói
M. NIGHT SHYAMALAN (producer, forgatókönyvíró, rendező) kilencedik filmjeként jegyzi Az utolsó léghajlítót. Korábbi rendezései: Praying with Anger, Álmatlanság (Wide Awake), A hatodik érzék (The Sixth Sense), Sebezhetetlen (Unbreakable), Jelek (Signs), A falu (The Village), Lány a vízben (Lady in the Water), Az esemény (The Happening).
Az indiai származású Shyamalan már tízévesen filmeket kezdett készíteni Philadelphiában, ahol családjával élt. Szülei orvosok, és a családban még tizenketten űzik ezt a hivatást. Tizenhét évesen kijelentette, hiába érettségizett kitűnően, és nyert rangos orvosi ösztöndíjakat, inkább a filmezést választja. A New York-i Tisch Művészeti Főiskolán tanult, itt írta személyes élmények alapján első filmjének forgatókönyvét. A Praying with Anger egy indiai származású fiatalemberről szól, aki hazalátogat szülei földjére, és teljesen idegennek érzi magát. A nagy figyelmet keltő filmnek Shyamalan nemcsak rendezője és producere, hanem főszereplője is volt.
Az utolsó léghajlító egyik gyártója Shyamalan cége, a Blinding Edge Pictures volt. A rendező Philadelphia egyik elővárosában él feleségével és három lányával.
SAM MERCER (producer) hetedszer dolgozik Shyamalannal. Előző közös munkáik: A hatodik érzék (The Sixth Sense), Sebezhetetlen (Unbreakable), Jelek (Signs), A falu (The Village), Lány a vízben (Lady in the Water), Az esemény (The Happening).
Legutóbb a következő filmek producere volt: Bőrnyakúak (Jarhead), Van Helsing, A tűz martaléka (Things We lost in the Fire).
FRANK MARSHALL (producer) pályafutásában Az elveszett frigyláda fosztogatói (Raiders of the Lost Ark) jelentette a fordulópontot. A bombasikert követően a három folytatásnak is producere volt.
Több mint ötven rendkívül sikeres produkciójával az amerikai filmipar egyik meghatározó személyiségének számít.
Legjelentősebb munkái: Poltergeist – A kopogó szellem, Szörnyecskék (Gremlins), Kincsvadászok (Goonies), Bíbor szín (Color Purple), Roger nyúl a pácban (Who Framed Roger Rabbit?), Vissza a jövőbe-trilógia (Back to the Future), Bourne-trilógia.
FORGALMAZZA A UIP-DUNA FILM