Kezdőlap FILM Mozi világ Oliver Stone, Nixon és egyéb erős karakterek

Oliver Stone, Nixon és egyéb erős karakterek

569

Telt házzal fogadták Oliver Stone Oscar-díjas filmrendezőt a budapesti Puskin moziban leendő és aktív forgatókönyvírók és a filmszakma képviselői pénteken és szombaton. A Magyar Nemzeti Filmalap és a Film.hu moziportál szervezésében létrejött első Filmíró Mesterkurzuson alkotói módszeréről, tapasztalatairól kérdezhették a világhírű alkotót.

A filmírásé volt a főszerep két napon keresztül a budapesti Puskin moziban a filmalap és a Film.hu által megszervezett első Filmíró Mesterkurzuson, ahol Oliver Stone világhírű filmrendező-forgatókönyvíró, A szakasz, a Doors, a Született Gyilkosok vagy a Nagy Sándor című mozik rendezője beszélt a filmkészítés rejtelmeiről, a témaválasztásról, no meg arról, hogy miért lett egyáltalán filmrendező. Ez utóbbival kapcsolatban azt mondta: tizenévesen írt, de a vietnami háborúból hazatérve megváltozott a gondolkodása. „Vizuálisabb lettem, más szemmel kezdtem figyelni a világot, ekkor döntöttem el, hogy filmeket szeretnék készíteni” – mondta.

fotó: MTI -Valuska Gábor

Pénteken a rendező 1987-ben készült Tőzsdecápák című munkáját vetítették, ezzel kapcsolatban az érdekelte a hallgatókat, hogyan sikerült egy akkoriban unalmasnak tűnő világról, a tőzsdéről szóló filmet eladni a stúdióknak. Oliver Stone elmondta: ebben elsősorban A szakasz című film sikere segítette. A filmrendező ugyanakkor megemlítette, hogy akkoriban mások is próbáltak a pénzpiacról filmet készíteni, de egyik sem lett sikeres. Arra is kitért, hogy személyes indíttatása is volt a Tőzsdecápákhoz, hiszen az édesapja brókerként dolgozott.
A 66 éves rendező, akinek 19 nagyjátékfilmje és hét dokumentumfilmje készült el az elmúlt évtizedekben, hangsúlyozta, hogy csak akkor lehet nekilátni a filmkészítésnek, amikor a forgatókönyv nyolcvanöt százalékban elkészült. Érdeklődésre elmondta, nem mindig biztos a film végében, ez a forgatás közben még alakulhat. A karakterek pontos kidolgozása nagyon lényeges, „nem csak a jellemet kell pontosan meghatározni, de az is fontos, hogy az adott figura haladni tudjon az eseményekkel”. Arról, hogy miért vonzódik az olyan karakteres, erős személyiségekhez, mint Nagy Sándor, Jim Morrison vagy Nixon, a rendező úgy felelt, férfiként semmi különöset nem talál abban, hogy az erős jellemek érdeklik. Mint mondta, nem lényeges, hogy a filmkészítő szeresse a főszerep által megjelenített figurát – bevallotta, hogy Nixont maga sem kedveli –, de fontos, hogy megértse.
Elmondta, leginkább a modern Amerika problémáival szeret foglalkozni filmjeiben, de előfordult, hogy a történelem ragadta meg figyelmét vagy egy olvasmányélménye. Ez utóbbira példaként a JFK című filmjét említette, hozzátéve, hogy az elnök meggyilkolásának okait a film előkészületei alatt maguk is próbálták kideríteni. A kutatómunka során bukkantak a filmben látható további szálakra, amelyek a thriller-érzetet erősítették.
Nem tudni még, hogy Oliver Stone után ki lesz a vendége a mesterkurzusnak, mindenesetre olyan vendégeket várnak a közeljövőben a szervezők, mint Joe Eszterhas, Alan Parker és Luc Besson.

magyarhirlap.hu – Szilléry Éva