Egy film, amely nem fél hárommillió liter vért és 6000 kilogramm műbelet, továbbá menetrendszerűen széttépődő artériákat nagykermennyiségben használni azért, hogy nyomatékosítsa mondanivalóját a szeretet erejéről. Egy óda, mi több, mozgóképes elégia arról a témáról, amit így foglalnak majd össze, ha ez a kísérleti film a vizuális kultúra tantárgy érettségi tétele lesz: Te hány végtagot törnél szilánkosra, hogy végre senki se macerálja a félig vámpír, félig farkasember utódodat?
Az anyai szeretet. Az erő, ami képes átsegíteni a nehéz napokon, amikor nagyjából hetven rosszul animált farkasember (gyaníthatóan emberméretűvé növelt ázott kutyaszaggal) egy koszlott föld alatti búvóhelyen szét akarja cibálni a nyaki ütőeredet, és közben még az önbizalom-hiányos vámpírok lelkét is ápolnod kell, pedig te jobban hiszel a bálnafiléző szike és az ezüstgolyóval teli tárak meggyőző erejében…
A szeretett férfi elvesztésének traumája. Amikor felébredsz 12 év hibernálás után, és annyira átadod magadat a kínzó hiánynak, ami félig vámpír, félig farkasember partnerednek, ennek a mély érzésű hibridnek a látszólagos elvesztése okoz, hogy nem is csodálkozol azon: 12 év alatt semmi sem változott. Pedig ennyi erővel Zagyvarékason is lehetnél. De mit számít ez, miután kicsontoztál kb. negyven élőlényt, rájössz, van egy lányod. Félig vámpír, félig farkasember, jaj, kinek fog majd drukkolni a Twillight-filmeket nézve…? De nincs idő aggódni a kamaszgondokon, meg kell védened a csemetédet, még akkor is, ha a kicsike hibrid egyébként simán kettékapja a farkasemberek fejét. Kár, hogy ezt az apja már nem láthatja…
És akkor még a tetejébe a fullasztó társadalmi valóság: nem pusztultak ki a farkasemberek… Még mindig köztünk vannak. Sőt, egy titkos kórházban kísérleteket folytatnak orvosi diplomával rendelkező farkasemberek, ezért kár volt TB-t fizetni. Ez metafora. Mert a farkasember csak egy szimbólum, ők a mindenkori titkos hatalom, a titkos kísérleteket titokban folytatók zárt köre, akik valamit forralnak, akik rosszat akarnak, világuralomra törnek, és akik szerint az ülőkád is teljes értékű fürdőszobai berendezés. A harc folytatódik. Valakik pusztulni fognak az ötödik részben is. Csak az anyai szeretet marad.
(Underworld – Az ébredés – színes, magyarul beszélő, amerikai akció-horror, 89 perc, 2012. Rendezte: Mans Marlind és Björn Stein. Forgalmazó: InterCom.)
mno.hu – thy