Utóképek címmel indít vetítéssorozatot Andrzej Wajda emlékére december 5-étől az Uránia Nemzeti Filmszínház.
A Lengyel Intézettel együttműködésben megvalósuló, áprilisig tartó vetítéssorozaton nyolc Wajda-nagyjátékfilm és néhány rövidfilm kerül műsorra, köztük a Hamu és gyémánt, Az ígéret földje, a Katyn, valamint a rendező utolsó alkotása, az Emlékképek.
Az esemény plakátján, melyet Ducki Kristóf tervezett, a Hamu és gyémánt híres jelenetére utaló fotó látható: egy vodkás poharat lángra lobbantó, égő gyufa. Az 1958-as filmben a Zbigniew Cybulski alakította partizán főhős, Maciek emlékezik elesett bajtársaira a lángoló poharakkal. A vodkamécses azonban most Wajdáért lobog, aki idén októberben hunyt el 90 évesen. Az életműsorozat első darabja december 5-én 18 órakor éppen a Hamu és gyémánt, amely a lengyel rendező első nagy nemzetközi sikere volt 1958-ban a Velencei Filmfesztiválon, ahol a kritikusok díját kapta meg. A lengyel honi ellenállás és az új szovjet hatalom közötti konfliktust ábrázoló alkotást az ’56 utáni Magyarországon kezdetben csak a Filmmúzeumban játszották. A filmet most eredeti nyelven, felirattal, 35 mm-es kópiáról vetítik az Urániában, ahol megszólal a sorozatot ünnepélyesen megnyitó Jerzy Snopek, Lengyelország rendkívüli és meghatalmazott nagykövete, valamint Pörös Géza filmkritikus, a lengyel filmművészet szakértője is.
Látható lesz egy rövidfilm is, amely 2013-ban Wajda köszöntésére készült, és amelyben magyar rendezők – Jancsó Miklós, Szabó István, Enyedi Ildikó, Sára Sándor, Dárday István és Kósa Ferenc – vallanak lengyel kollégájuk hatásáról, jelentőségéről. Jancsó például elmondja: döbbenetes erővel hatott rá a Hamu és gyémánt, és arról is megemlékezik, hogy Wajdát viszont a hatvanas években az általa rendezett Szegénylegények segítette át egy szakmai holtponton. Jancsó fontosnak tartotta kiemelni Wajda filmjeinek egyetemessége mellett azt is, mennyire hangsúlyos bennük a lengyel identitás. A sorozat második vetítésén, január 16-án Az ígéret földje című, 1975-ben készült Wajda-darab kerül sorra, amelyet az elmúlt 120 év legjobb lengyel filmalkotásának választottak meg a közelmúltban szakmabeli honfitársai. A történet a Nobel-díjas Stanisław Władysław Reymont regényéből készült, és a XIX. századi Lódz iparosodásának idején játszódik. Wajda mesterien jeleníti meg a hagyományos feudális világrend és az új idők értékeinek összeütközését a textilgyár-alapító három fiatalember történetében. A filmet digitálisan felújított változatban láthatja majd a közönség az Urániában.
A következő alkalommal, március 20-án női történetként A wilkói kisaszonyok című darab következik, amely a rendező egyik kedvenc írójának, Jarosław Iwaszkiewicznek azonos című elbeszélését adaptálja. Reményvesztett asszonyi sorsok szép költeménye a film, főszerepben a Cybulski utáni korszak lengyel színészbálványával, Daniel Olbrychskival. Továbbá bekerült a sorozatba a lengyel nép egyik legnagyobb XX. századi tragédiáját feldolgozó film, a Katyn is. A rendező apja maga is a szovjet mészárlás áldozata lett, így személyes indíttatás is vezette Wajdát a sokáig tabutémának számító esemény megfilmesítésére. Az alkotást 2007-ben a legjobb külföldi film kategóriájában Oscar-díjra is jelölték, ahogy korábban a mester több filmjét is. A sorozat zárásaként, egyúttal a 2017-es Lengyel Filmtavasz nyitányaként Wajda utolsó rendezése, a 2016-ban bemutatott Emlékképek kerül vászonra április 20-án. Ráadásként, szintén a fesztivál részeként rövidfilm-válogatással, Wajda kisfilmjeivel zárul a Wajda-retrospektív.
Információk a vetítéssorozatról:
Részletes program a honlapon: http://www.urania-nf.hu/hu/esemenyek/759
Esemény a Facebookon: https://www.facebook.com/events/650993331740454/