A Csepeli Motorkerékpárgyár fejlesztőosztályán tett látogatásról szóló írás először az Autó-Motor 1964/14-es számában jelent meg.
Nagy idő egy év?
Attól függ, hogy mire fordítják ezt a körülbelül 300 munkanapot. Nos, pontosan ennyi időre van szüksége a Csepeli Motorkerékpárgyár gyártmánytervezési osztályának, hogy egy új modellt megkonstruáljanak. Így mondta ezt Balogh Gyula, az osztály főkonstruktőre. És aki azon tépelődik, hogy ez az esztendő sok-e, vagy kevés, az gondoljon csak arra, hogy majdnem ezer részletrajzot kell elkészíteni, amíg megkezdhetik egy modell életrehívását.
Milyen is egy ilyen konstrukciós iroda? Milyenek az ott dolgozó szerkesztők?
Bizonyos titkosság védi ezt a három helyiséget. Még belső embernek is csak az osztályvezető engedélyével lehet belépni. Szorosan egymás mellett állnak a nagy rajzasztalok. A középső, kisebb szobában „álmodják” meg az egészet, a komplett motorkerékpárt. Persze nem úgy, hogy mindenki felvázolja a saját elképzelését, hanem a főmunkákat szétosztják a „specialisták” között, akik sok évtizedes jártassággal rendelkeznek e „szakágakban”. És amikor itt teljesen megérett a gyümölcs, akkor kerülnek tovább az „alaprajzok” a további, harmadik, nagy terembe, ahol avatott szakemberek vezette csoport dolgozza ki a részletrajzokat.
Bizony nem kis felelősséget jelent egy új modell szerkesztése. Erről is elbeszélgettünk Balogh Gyula főkonstruktőrrel, aki elmondta, hogy olyan kiváló munkatársakkal, mint Sági László, Bogáti Péter, Török Gábor és még néhány szakember – nagyon jól halad a munka. Valamennyien aktív motorosok, a főkonstruktőrrel egyetemben. Náluk hasznosan ötvöződik az elmélet a gyakorlattal. (Csak az tud igazán jó motorkerékpárt tervezni, aki nap mint nap motorozik!) De nemcsak ezekre a kitűnő szakemberekre támaszkodik a nagy gyári múlttal rendelkező 40 éves főkonstruktőr, hiszen a gyár vezetősége szakmai tanácsadóként megnyerte a motorkerékpárszerkesztés nagy tudóját, Jurek Jenőt, a műegyetem docensét is, aki már számtalan probléma megoldásában segédkezett ennek a lelkes együttesnek.
Ottjártunkkor éppen találkoztunk is Jurek professzorral, amint történetesen a legújabb (nagy meglepetést keltő) modell egyik fogas kérdését boncolgatták Balogh Gyulával. Amikor azt kérdeztük a főkonstruktőrtől, hogy e nagy múltú gyárnak melyik volt a legsikerültebb típusa, így felet: – Természetesen a legújabb…
Reméljük, hogy igaza lesz!
– ergyé –