A farmotoros, hátsókerékhajtású német legenda a fellegekbe emelte az amerikait.
A Pikes Peak-ről, a Rocky Mountains legendás hegycsúcsáról lassan már mindent tudunk… Tudjuk, hogy Colorado Springs-ben van és 4200 méter magas, tudjuk, hogy itt rendezik a világ, de legalábbis Amerika második legrégebbi autóversenyét (az Indy 500 öt évvel öregebb), tudjuk, hogy az első Pikes Peak rekorder Rea (Ray) Lentz volt, aki saját készítésű autójával, a Romano-val 1916-ban 20 perc 55 másodperc alatt jutott fel a csúcsra és végül tudjuk, hogy a 156 kanyarral tarkított, 1400 méter szintkülönbségű, pár méter híján 20 km-es pályán még soha senkinek sem sikerült elérni a 10 perces álomhatárt. A jelenlegi pályacsúcsot 10 perc 1,41 másodperces idővel a japán Nobuhiro Monster Tajima tartja, a rekordot 2007-ben egy Suzuki XL7 Hill Climb Special-lal futotta.
Idén júniusban az immáron 60 éves a japán Szörnyeteg sorozatban ötödször is megnyerte a futamot és ezzel a Suzuki-t talán örökre beírta a „Race to the Clouds”-verseny történetébe. De vajon hol volt a többi márka? Pedig a csúcsra idén is felfutott jónéhány egyedi építésű, „no name” oldalkocsis és szóló motorkerékpár, quad és két- vagy összkerékhajtású versenyautó. Persze ott voltak a világmárkák, a Ford, a Mitsubishi, a Subaru, a Nissan, a Toyota, a Hyundai és a Chevrolet is.
Új pályarekordot csupán egyetlen autó futott: a colorado-i Woody Creek-ben élő Jeff Zwart sikerrel „rohamozta meg az időt”: a farmotoros, hátsókerékhajtású Porsche 911 GT3 Cup-al a Time Attack kétkerékhajtású kategóriájában új csúccsal nyert. A 11 perc 31,1 másodperc szép teljesítmény, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a csak helyenként szilárd burkolatú, de alapból murvával borított, korlátok nélküli keskeny hegyi út komoly kihívást jelentett az összkerekeseknek is. Jeff Zwart neve nem ismeretlen a terep-rally világában sem, legutóbb 2007-ben hallottunk róla, akkor a veterán Paul Dallenbach-al (ő második lett az „Unlimited” osztályban) párban vezettek egy Porsche Cayenne-t a TransSyberia Rally-n.
Jeff valódi Pikes Peak-specialista, korábban már hatszor nyert és nem meglepő módon – mindig Porsche Turbo-val. Az átépített utcai autók után idén először indult a Porsche és a Pirelli támogatásával igazi versenyautóval. A Porsche 911 GT3 Cup sikeresen debütált, a ritkább levegőjű hegycsúcson is 450 lóerőt teljesítő 3.8 literes motor és az alacsony áttételű szekvenciális váltó összhangja nagyban közrejátszott abban, hogy Jeff mind a 156 kanyart hibátlanul vette.
Végül egy apró ok arra, miért éppen a Porsche száguldásáról készült minden idők egyik legszebb, legigényesebb videója: a felvételt Jeff Zwart „igazgató” saját reklámfilmstúdiója, a @radical.media készítette – egy igazi videóvirtuóz, Will Roegge közreműködésével.
4x4online.hu