Nemrég megjelent egy tanulmány a Jones Lang LaSalle-től, melyben luxus szempontból Európa legjelentősebb városait, a kiemelkedő stratégiai jelentőséggel bíró és az ott található luxusüzleteket vetették nagyító alá.
Kiindulásuk alapjául az általuk kiválasztott legértékesebb 100 luxusmárka és azok képviseletei szolgáltak.
Pénzügyi beszámolóikat tekintve a vezér luxusmárkák a gazdasági válság okozta kereslet visszaesés kellemetlenségein már túlestek. Egyes márkák, luxuskonszernek – a Burberry Group, a Gucci Group, a Hermès, a LVMH, vagy éppen a Ralph Lauren – említésre méltó forgalomnövekedésről számoltak be. Mindezt köszönhetik azoknak a sikertényezőknek, hogy dinamikusan fejlődő online jelenlétükkel jól targetáltan elérték célpiacukat, valamint stratégiailag optimalizált kiskereskedői jelenlétüket. Ez utóbbira kiváló példa lehet a Louis Vuitton, amely tavaly a New Bond Street és a Clifford Street sarkán lévő bemutatótermükkel örök értéket képviselő, kulcsfontosságú „márkanagykövetséget” alakított ki a világ egyik legrangosabb bevásárló utcájában Londonban.
A válság okozta közel két évnyi visszafogott kiadások után – átlagosan – a vezér-luxusmárkák kiskereskedői már egészséges növekedési adatokkal számolnak. Ebből kifolyólag a bevásárlóutcák legjobb üzlethelyei iránt is megélénkült az érdeklődés, így kényszerítve trendszerűen növekedésre azok bérleti díjait. Egyes márkakereskedések előszeretettel húznak előnyt egy náluk rangosabb, értékesebb luxusmárka üzlet közelségéből. Az ebből az érdekből adódó keresletnövekedés persze további nyomást gyakorol a luxusüzletek bérleti díjaira.
A 100 legjelentősebb luxusmárkát és azok üzleteit számba véve 23 európai desztináció került fel az öreg kontinens luxustérképére, köztük Magyarország is az Andrássy úttal és a Váci utcával. (A tanulmányban nem számítottak a franchise üzletek, a bevásárlóközpontok és a luxusáruházak sem.) Az összegyűjtött adatok alapján egyértelműen Párizs Európa luxus-fővárosa, míg a kontinens legdrágább bevásárlóutcája a patinás londoni New Bond Street.
A legnagyobb sűrűségben Párizsban vannak luxusüzletek. A top 100 márka bemutatóterméből a francai fővárosban több mint 150 van, ami azt jelenti, hogy ott egy-egy márkát több üzlet is képvisel. E szempontból másodikként London szerepel a rangos listán 125 képviselettel, míg fővárosunk – megelőzve Varsót – 12-vel.
A legdrágább utcák európai listáját 7900 eurós évi négyzetméter díjjal a londoni New Bond Street vezeti. Ezt követi sorrendben a párizsi Avenue Montaigne, a moszkvai Stoleshnikov Lane, a milánói Via Montenapoleone és a római Via Condotti 6700 eurós értékkel. A budapesti bevásárlóutcák üzleteinek négyzetmétere évente átlagosan 1440 euróba kerül. A Kelet-Európa Párizsaként emlegetett hazai luxusközpontok ezzel az értékkel megelőzik Amszterdamot, Prágát és Varsót is.
Luxorium – Tóth Balázs