Mióta Torsten Müller-Ötvös átvette a „kormányt” a Rolls-Royce felett, az ikonikus brand történetének eddigi legkiemelkedőbb üzleti eredményeivel büszkélkedhet. Mint felelős vezérigazgató és vérbeli úriember nem ismerné el, hogy a kimagasló sikerekért az elismerés többnyire őt illeti, azért érdemes megemlíteni néhány sejtető adatot…
2010 januárjában a Rolls-Royce 17%-os mínusszal zárta az évet, alig ezer luxusautót értékesítve. Két évvel a vezetőváltás után az eladott autók mennyisége több mint háromszorosára emelkedett, így a goodwoodi üzem 3538 új megrendeléssel számolhatott. Ez a márkatörténet eddigi legmagasabb értékesítési volumene.
Torsten szerint a hajtóerőt a Ghost modell megjelenése magyarázza; hozzátette, az újítást egyébként elődje, Ian Robertson vezetése alatt kezdeményezték. Kezdetben belső versenytől tartottak a Ghost megjelenésével. Néhányan úgy vélték, hogy az újdonság elvonja majd az ügyfeleket a Phantomtól, de pont az ellenkezője történt; a Ghost sikere felfrissítette a közel 10 éves Phantom iránti érdeklődést.
A Ghost kisebb, mint a hatalmas, 411 ezer eurós Phantom, mégis 250 ezer eurós árával kellően exkluzív maradt a nívós márkanévhez. Tökéletes pozícionálással sikerült a Rollsnak új piacot teremtenie és egyúttal egy sokkal fiatalabb ügyfélkört elérni. A Ghost vásárlói 80%-ban új vevőket jelentettek a vállalatnak. Jelenlegi modelljeik: a Phantom, a Phantom Drophead Coupé, a Phantom Coupé és a Ghost. A Ghostnál kisebb modellt már nem terveznek.
Kínában és az Egyesült Államokban a legkeresettebbek a Rolls-Royce-ok, amit sorrendben Nagy-Britannia, az Egyesült Arab Emírségek és Szaúd-Arábia követ. Az elmúlt években igen nagy léptékben hódítottak piacot, de Torsten még lát lehetőségeket a hálózatbővítésben, így a Rolls történetében először Dél-Amerikában, pontosabban Brazíliában és Chilében is megvetik a lábukat.
A Rolls nem az egyetlen luxus-autómárka, mely kétszámjegyű növekedéssel zárta a 2011-es esztendőt. Ez a növekedés persze nem folytatódhat a végtelenségig, hiszen ha meg akarják őrizni az exkluzivitást, akkor határt kell szabniuk az expanziónak. Mint minden luxusmárka, úgy a Rolls is attól lélegzik, hogy nem látni minden utcasarkon.
Torsten úgy véli, idén újabb rekordok születnek és biztosan több autót adnak el, mint 2011-ben. Nagy valószínűséggel a vevőkörük is tovább fog bővülni; ez náluk éves szinten 10%-ot jelent. Tipikus RR ügyfelek az ultra-vagyonosok, akik definíció szerint mintegy 30 millió dollárnyi likvid tőkével rendelkeznek vagy az éves jövedelmük meghaladja a 20 millió dollárt. Nagyjából 100 ezer ember van a világon, aki ebbe a vagyonkategóriába sorolható.
Attól függetlenül, hogy Torsten jövedelme nem éri el a 20 milliós határt, akár meg is engedhetne magának egy saját Rollst. Ez a kérdés azonban mostanában nem igazán foglakoztatja a sikeres vezérigazgatót, hiszen céges autóként éppen egy Ghost-tal jár tárgyalásokra. Ha úgy tartaná kedve, bármelyik másik Royce-al is közlekedhetne, akár a fejlesztés alatt álló 102EX modellel is.
Tóth Balázs -luxorium.hu