Az amerikai színész a Műcsarnokban idézte fel az ikonikus képeket újraalkotó portrésorozat kihívásait.
Eddig több mint 12 ezren látták a Műcsarnokban Sandro Miller Malkovich Malkovich Malkovich – Tisztelet a kamera mestereinek című, június 3-ig nyitva tartó kiállítását, amelyre a képeken megörökített színész is ellátogatott.
Sandro Miller bő három évtizede meghatározó alakja az amerikai fotográfiának, a tárlat pedig sajátos főhajtás a fotó- és filmtörténet nagyjai előtt: John Malkovichcsal együtt, akit a 21. század egyik legnagyobb amerikai színészeként tarthatunk számon, újrajátszotta, újrarendezte a fotótörténet ikonikus képeit.
Minden fotón John Malkovichot látjuk, aki hol Albert Einstein, hol Che Guevara, hol John Lennon vagy Andy Warhol képét ölti magára. Ennek a portrésorozatnak az eddigi legteljesebb változata látható most Budapesten, ahol a Report on the Blind című előadásával színpadra állt a legendás színész is, előtte pedig tárlatvezetést tartott a Sandro Millerrel közösen jegyzett fotókiállításon.
Mint hangsúlyozta, Sandro Miller fanatikus tisztelője a fotográfia legnagyobbjainak. Közös portrésorozatuk műhelytitkaiból felidézte, hogy a hosszas előkészületek két vonalon indultak: egyrészt fel kellett kutatniuk az eredeti jelmezek, kellékek hű másait, másrészt meg kellett tervezni és elkészíteni a szükséges maszkokat, sminkeket.
Az amerikai színész a Műcsarnokban idézte fel az ikonikus képeket újraalkotó portrésorozat kihívásait
Fotó: Kurucz Árpád
Hangsúlyozta, hogy mindez nem-csak két ember munkája, hanem egy egész csapaté, hiszen a fotókon a frizurának, a ruhának, a háttérnek is pontosan egyeznie kell az eredetivel, mert Sandro Miller nem végez semmilyen utólagos korrekciót a képeken.
A színészi-modelli munka során ő maga először azt keresi mindegyik fényképen, mik lehetnek a nehézségek az ábrázolt figura megszemélyesítésében, majd memorizálja a fotót, és próbálja elképzelni, mire gondolhatott az eredeti kép modellje. Ezekre a portrékra festményként tekint, akár a színpadi játékra is.
– A színésznek estéről estére egy szabadkezes vonalrajzot kell készítenie, majd azt megtöltenie élettel, hogy mindig a közönség szeme láttára jöjjön létre a csoda, amelynek a részesévé válik – fejtette ki John Malkovich.
Bette Davis portréját volt a legnehezebb megformálnia. – Ő egy picike hölgy hatalmas hajjal és tekintettel, és egészen elképesztő kisugárzása van – mondta a színésznőről, akivel egy európai repülőjáraton találkozott személyesen. John Malkovich kedvence az „Egypetéjű ikrek” portréja, legkönnyebb feladatnak pedig Andy Warhol, Mick Jagger és Albert Einstein portréjának újraalkotását találta.